Sunday, December 18, 2011

noVel, nOvel, novEl, kaki noVel 0r hantu noVel?


 cm gempak je tajuk tp juz nk kongsi pendapat mengenai kata2 org, 
'buat pe beli novel, buang duit je, baik ko beli buku pelajaran, buku agama, ada gak pekdah!!'
x sempat nk balas on the spot, sy tlis kt blog je, de gak org nk baca pendapat sya kan~~


k, x nk sentuh pasal beli buku agama, ia sesuatu yg baik dan patut dijadikan amalan.
tp sy masih belum ke arah itu.


anda katakan, saya gile novel, kemaruk novel, hantu novel, or whatever, saya ngaku je..
x de masalah pun..

lelaki :- pompuan suke novel, jiwang ah tuhhh..


pompuan :- wow!! die pon suke novel, leh wt geng, ne tau leh tuka2 novel. hehe~


setakat ni sy dh keje kt 2 tmpt, perkara pertama sy try cari mesti, peminat novel cm sy. bukan pe, leh wt geng... hehe..


pembaca novel jiwang ke?? 
urrmm.. memang jiwang, tp, salahke nk jiwang???
u olz yg b'nama lelaki juga jiwang2 ngan awek, lagu tangkap leleh, sume laki gak yg nyanyi kan???




setiap individu b'beza sebab musabab mengapa dieorg m'bca novel2 nih..


kwn 1 :- suke la baca novel, leh masuk lam dunia dieorg, baca mengenai hidup org yg berbeza dr kite.


kwn 2 :- suka baca novel sbb leh release tension.


aku :- aku suka baca novel sbb leh tambah pengetahuan!!


t'kejut??? nope, i can prove it u olz.


aku :- "ko blaja pe kt ukm??"

kwn 3 :- "aku blaja entomologi."
aku :- "ahaaa.. belaja pasal serangga kan??"

kwn 3 :- "...."

aku :- "...."


aku :- "eh, nape??? t'kejut je??"


kwn 3 :- "jarang aku dengar org tau entomologi, selalu dieorg tanya balik, amenda tu entomologi??"
aku :- "ohh, aku penah baca lam novel"


see, tyme tuh baru masuk ukm, bru pas matrik, umur, 19 tahun, bru kenal dunia luar, aku mmng x byk kwn pon.. baru dtg dr kmpg, 
try nk kenal2 ngan rumet kwn sebelah2 bilik. 
bukan nk bangga, or, mungkin korg nk peleceh aku sbb b'lagak tahu menda sume org tahu, x kesahla kan,


tp yg aku nk ckp, aku timba byk ilmu pengetahuan dr novel, 
dr novel, aku tahu cara2 org g intebiu, cmne, secretary keje, cmne doktor keje dan sebagainya


dr novel, aku tahu cmne perasaan org yg dh b'khwn, susah payah dieorg, jdikan panduan utk masa akan dtg, ewaahhh..
bukan la 100% aku amek sume menda lam novel, tp menda2 yg b'guna jela..


cmne?? still kata sumone yg suke baca novel nih perangan (org yg berangan) tegar?
even novel nih nmpk remeh, bukan sume menda x baik ngan novel nih.. tu je nk cakap!!




novel2 ni la yg menyebabkan timbul isu b'guna ke x b'guna hobi m'baca novel aku nihh..
novel pertama yg aku beli, watak atia and fikri, "Egois"
x silap 2002 kowt, tyme tgktn 1, novel tu pon dh hilang mana dah..
mula2 beli ngan duit sendirik, murah2 je yg mampu, sanggup x makan kt kantin semata-mata nk jimat tuk beli novel masa outing weekend. sanggup x beli nasi ayam kt kantin tyme mknn x sedap kt dewan makan. sanggup sungguh. hehe.. 
bila dpat beli rasa puas sgt, setiap kali outing, mesti beli kalo ada yg best, xpon, komik conan ke, majalah remaja ke, n gile bollywood lg tyme tuh, beli suratkhabar gosip tntg bollywood, hehehe..

2003, novel t'hangat di pasaran, "bicara hati" - 1st tyme dengar cite dia dr akak dorm, adegan2 cm beli 'roti kering' zahlia, adegan tengku syahran jatuh cinta ngan zahlia saat2 tgn kena air panas, adegan lipas!! cukup m'buatkan aku t'kinja-kinja nk beli.
beli2 je, kantoi kena rampas ngan cekgu huda, cikgu sains sbb baca lam kelas.. hehe.. sekali ngan cikgu huda pinjam novel tuhh.. seminggu gak ahh aku t'nanti-nanti kepulangan novel itu.. hehehe.. 

cover lama
2003, novel peberet sepanjang zaman aku "SEHANGAT ASMARA. 
hinggakan bila missing in action je novel ni, aku sanggup beli novel yg sama balik.. hehe..
skang dh x sanggup nk kasi org pinjam. 
beli yg cover baru lak tuh, rasa cover yg lama lg cantek, sgt cantek. putih, cm suci..
sangat suka kay n zainal arief lam novel ni, suka adegan marah2 n benci2 syg si kay..
senyum je sepanjang masa baca novel ni, adalah dlm 50x ulang baca novel ni, punye obses x obses la kan..


cover baru
dulu, zaman sekolah lg, duit beli novel sume pakai duit smpanan sendiri, x berani minta kt mak coz mesti, wajib kena marah + bebel. bebel tuh yg xtahan sebenarnye,
bila dh beli, sorok2 je bawa balik umah, simpan bawah katil la, simpan lam almari kain la, macam2 la utk elakkan ketahuan.. 
tp ntah cmne, bila start aku masuk ukm, dlm setahun dua nih, novel2 aku dh naik taraf, ada rak buku SENDIRIK, tersusun cantek je.. 
memang sgt2 bangga bila tgk novel2 aku dh diterima sebagai salah satu makhluk lam umah ni, selama ni terpinggir je.. [sebenarnye, mak aku nk elakkan almari aku berat, kang patah kaki almari.. hehe.. punye byk la kan..]



jeng, jeng, jeng... rak buku khas novel2 aku..
ni pon byk yg MIA nih.. org tuh pnjm, org nih pnjm..
jd la skit.. kadang2 yg hilang trus pon byk..


novel "ADAM & HAWA" aku ilang,
"NotA ciNta" pon ilang.. byk gak la yg aku duk taram dr dulu smpai la.. hisshh.. novel aku suka gak ilang!!


yg paling x pueh hati, tulah, sehangat asmara pon ilang, tp xpela, dh beli balik kan..
satu lg, novel insyirah n ilham <---- ingt watak, tp x ingt tajuk, hampeh tull.. hehe.. pon HILANG!!
giler besh cite nihh.. satu ayat dr anak insyirah bila dia baru balik dr luar negara " mummy, they talk funny!" masa tgk tv kt malaysia, mmng ayt x leh blah.. 


mybe abg or adik2 aku kasi kwn or awek masing2 pinjam ke, x tahu la kan...
geram tull.. FYI, abg2 n adik2 aku pon baca novell.. tp tgk gak la genre dia..
abg sulung n adik2 aku bc manyak novel thriller, ramlee awang mursyid, tp abg yg btul atas aku, dia jiwang, sama cm aku! setiap kali dia balik mesti mintak nk pnjm novel nk baca, bila dia dh balik sana balik, aku la kena kutip balik novel kt celah2 bantal, celah katil sume.. huhu.. dh jdik habit kot.. tu yg byk x jumpe tuh..
tikus bawa lari nk kasi anak2 baca sama kot.. kihkihh..




n setiap org m'punyai habit masing2 utk tulis nama kt novel masing2..
cm aku, aku suka tulis nama, tarikh beli n tempat beli.. tp kadang2 bila dh t'lampau jiwang, ada gak la conteng coretan hati dimuka depan novel kan,.. hehe..


juz nk gtau feeling masa beli tuh.. utk kenangan..


ada sekali penah pnjm novel mak kwn, siap tulis tarikh n masa memula baca kt page depan.. n tarikh n masa hbs baca kt last page..


aku penah try tulih number blgn novel yg aku ada, tp bila dh lama2, hilang nombor, mana yg 1st dan sebagainye, givup di tengah jalan.. hehe..

*giler panjang kalo b'cerita pasal novel n kat-tun.. hehe.. 
2 menda yg x dpt dipisahkan dr aku..

** actually, masa kt mtrk n ukm, kurang m'baca n m'beli novel2 nih, bz ngan asaim....
oooppps, jujurla, bz ngan games, jdorama n kat-tun smpai x de masa nk m'baca..
tp bila dh start bkerja, jd gile balik, ntah nape..


penah kata kt ana "x de maknanye, pas keje, guna duit sendrirk aku beli novel2 sume"
sekali 1st gaji dh hmpir 8 novel aku beli, hehe..
x supe bikin punye cakap kan..


i love novels, 
thnx damya hanna, aisya sofea, anis ayuni, nurhayati berahim, ayu emelda, ramlee awang murshid dan sume penulis2 novel melayu di Malaysia sbb menulis cerita2 yg m'buai jiwa dan perasaan..


u make me love my life..




salam....


No comments:


kAmEnAsHi kAzUya


hE's cUtE
hE's beaUtifuL
hE lOves bAsebAll
hE's aN iDoL, a SingEr, an AcToR
hE's tHe lEttEr K in KaT-TuN
hE's kYohEi in YaMaTo NadesHikO sHicHi hEngE
hE's kAnZaKi sHizUku in KamI nO sHizUku
hE's kOsaKU in oNe pOund gOsPeL
hE's hIrotO kAnzAki in tAtTa hItoTsu nO kOi
hE's YuYa iShidA in sApuRI
hE's kIriTanI sHuji in nObuta Wo pRoduCE
hE's oDagiRi rYu in gOkusen 2